تحولات لبنان و فلسطین

علامه مجلسی(ره) فرموده که بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا از برای مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اذکار و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) آنچه مقدور شود.

احیای شب قدر، شبی برتر از هزارماه / اعمال مشترک و مخصوص این شب ها

    به گزارش «قدس آنلاین»،  شب نوزدهم اوّل شب‌های قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال می‌شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل می‌شوند و به خدمت امام زمان علیه‌السلام مشرّف می‌شوند و آنچه برای هرکس مقدّر شده است بر امام زمان(عج) عرضه می‌کنند.

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است یکی آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبی.

*اعمال مشترک لیالی قدر

اول: غسل است علامه مجلسی فرموده که غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز  شام را باغسل بخوانند.

دوم: دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ  اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیهِ بگوید در روایت نبوی صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله است که از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی او را و پدر و مادرش را بیامرزد.

سوم: قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید:

«اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک بِکتابِک»؛

خدایا از تو خواهم به حق کتاب

«الْمُنْزَلِ وَما فیهِ وَفیهِ اسْمُک الاْکبَرُ وَاَسْماَّؤُک الْحُسْنی وَما یخافُ»؛

فرستاده شده‌ات و آنچه در آنست که در آن است نام بزرگت و نام‌های نیکویت و آنچه بدانها ترس

«وَیرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِک مِنَ النّارِ»؛

و امید شود که قرارم دهی از زمره آزاد شدگانت از دوزخ

پس هر حاجت که دارد بخواهد.

چهارم آنکه مُصحَف شریف رابگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:

«اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْآنِ وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ کلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ وَبِحَقِّک عَلَیهِمْ»؛

خدایا به حق این قرآن و بحق آنکس که او را بدان فرستادی و بحق هر مؤمنی که در این قرآن مدحش کرده‌ای و بحقی که تو بر ایشان؛

«فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّک مِنْک»؛ پس ده مرتبه بگوید: «بِک یا اَللّهُ» و ده مرتبه؛ «بِمُحَمَّدٍ»، ده مرتبه «بِعَلی»، ‌ ده مرتبه «بِفاطِمَةَ» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ» و ده مرتبه «بِالْحُسَینِ» و ده مرتبه «بِعَلِیّ بْنِ الْحُسَینِ» و ده مرتبه «بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِی» و ده مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِمُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسی» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِی» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِی» و ده مرتبه «بِالْحُجَّةِ».  

      

پس هر حاجت که داری طلب کن.

پنجم: زیارت کند امام حسین(ع) را در خبر است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند از بُطنان عرش که حقّ تعالی آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین علیه‌السلام آمده است.

ششم: احیا بدارد این شب‌ها را همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند به  عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و کیل دریاها باشد.

هفتم: صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید  بخواند هشتم بخواند:

«اَللّهُمَّ اِنّی اَمْسَیتُ لَک عَبْداً داخِراً لا اَمْلِک لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً وَلا»؛

خدایا من شام کردم در حالی که بنده خواری هستم که مالک سود و زیانی برای خویش نیستم و نتوانم

«اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِک عَلی نَفْسی وَاَعْتَرِفُ لَک بِضَعْفِ»؛

از خویشتن پیش آمد ناگواری را بازگردانم و این مطلبی است که من آن را بر خویش گواهی دهم و به ناتوانی

«قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْجِزْ لی ما»؛

خود و بیچارگیم در برابرت اعتراف دارم پس درود فرست بر محمد و آل محمد و وفا کن برایم بدانچه

«وَعَدْتَنی وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّیلَةِ»؛

بر من و همه مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودی از آمرزش در این شب

«وَاَتْمِمْ عَلَیَّ ما اتَیتَنی فَاِنّی عَبْدُک الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ»؛

و تمام کن بر من آنچه را به من دادی زیرا که من بنده بینوای مستمند ناتوان تهیدست

«الْفَقیرُ الْمَهینُ اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکرِک فیما اَوْلَیتَنی وَلا [غافِلاً]»؛

خوار توام خدایا قرار مده مرا فراموشکار از یاد خویش در آنچه به من انعام فرمودی و نه غافل از

«لاِِحْسانِک فیما اَعْطَیتَنی وَلا ایساً مِنْ اِجابَتِک وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّی»؛

احسانت در آنچه به من عطا کردی و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانی طول کشد

«فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِیةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ»؛

چه در خوشی و چه در سختی در دشواری یا در آسایش در تندرستی یا گرفتاری در تنگدستی یا

«نَعْماَّءَ اِنَّک سَمیعُ الدُّعاَّءِ»

در نعمت براستی تو شنوای دعایی

و این دعا را کفعمی از امام زین العابدین(ع) روایت کرده که در این شب‌ها می‌خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود و علاّمه مجلسی(ره) فرموده که بهترین اعمال در این شب‌ها طلب آمرزش و دعا از برای مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اَذْکار و صلوات بر محمد و آل محمدعَلیهمُ السلام آنچه مقدور شود.

در بعضی از روایات وارد شده است که دعاء جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند فقیر گوید که دعاء جوشن در سابِقْ گذشت و روایت شده که خدمت حضرت رسول صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَاله عرض شد که اگر من درک کنم شب قدر را چه از خداوند خود بخواهم؟ فرمود عافیت را.

اعمال مخصوص شب نوزدهم

و امّا دوّم یعنی اعمال مخصوصه این شب‌ها پس اعمال شب نوزدهم چند چیز است:

اول: صد مرتبه اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّی وَ اَتُوبُ اِلَیهِ.

دوم: صد مرتبه اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ.

سوم: بخواند دعاء یا ذَاالَّذی کانَ را که در قسم چهارم گذشت.

چهارم بخواند:

«اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ»؛

خدایا قرار ده در آنچه حکم کرده و مقدر فرموده‌ای از سرنوشت حتمی

«وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فی لَیلَةِ الْقَدْرِ وَفِی الْقَضاَّءِ الَّذی لا»؛

و در آنچه جدا کنی از فرمان حکیمانه‌ات در شب قدر و در آن قضا و قدری که برگشت و

«یرَدُّ وَلا یبَدَّلُ اَنْ تَکتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیتِک الْحَرامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ»؛

تغییر و تبدیلی ندارد که نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت (کعبه) بنویسی آنان که حجشان

«الْمَشْکورِ سَعْیهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکفَّرِ عَنْهُمْ سَیئاتُهُمْ وَاجْعَلْ»؛

مقبول و سعیشان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و کردار بدشان بخشوده شده است و قرار ده

«فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ فی رِزْقی»؛

در آنچه مقدر فرموده ای که عمر مرا طولانی کرده و روزیم را وسیع گردانی

«وَتَفْعَلَ بی کذا وَکذا»؛ و به جای این کلمه حاجت خود را ذکر کند

و درباره ام چنین و چنان کنی

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.